Hoe kán ik hier nu anders naar kijken? Ze zat er echt mee. Één van haar medewerkers was aan het re-integreren na een zwangerschapsverlof en had haar eisenpakketje over de werkdagen op tafel gelegd. Ze stonden lijnrecht tegenover elkaar, de manager en haar medewerker.
Nu kun je kiezen voor een quick fix, tenminste, dat kun je proberen. Je eist dat de medewerker op die dagen werkt die jou het beste uitkomen voor het rooster. Punt. Mogelijk gaat ze deze dagen ook nog voor je aan de slag. Dat hier op de lange termijn ‘gedoe’ van komt in je team is dan ook vrij zeker. Ontevredenheid en afname van werkplezier zullen de teamsfeer geen goed doen. En dan hebben we het nog niet over de omzet die hierdoor wegvloeit!
Andere mindset
Je kunt je ook samen afvragen welke opties er nog meer zijn. Misschien kunnen teamleden hun werkdagen aanpassen. Misschien is er een overbrugging mogelijk, een aanpassing van uren en je kunt zelfs overwegen of werken op een andere locatie een oplossing is.
Als manager en leidinggevende komt dit probleem je vast bekend voor. Het is de kunst voor jezelf om dan uit het oordeel te blijven. Er kunnen gegronde redenen zijn waarom deze situatie zich voordoet. Door dit te accepteren en er zonder oordeel naar te kijken, schep je ruimte voor mogelijkheden. Dit zal je een positief gevoel geven waardoor je effectief samen bezig kunt gaan om tot een oplossing te komen.
Uit de ‘slachtofferrol’ naar de ‘winnaarsrol’ met de mindset van een winnaar. De manager die mij deze vraag stelde, had hierdoor weer lucht gekregen en handvatten om dit op te pakken met haar medewerker.
Zo eenvoudig kan het zijn. Het is een andere manier van denken waardoor je op een ander been kan worden gezet. Het maakt het werken met je team zoveel leuker en effectiever.
Verlang jij daar ook naar? Een goede sfeer in je team met tevreden medewerkers? Laat mij dan eens met je meekijken. Stuur me gerust een dm dan plannen we een gratis (Zoom)call in waarin ik je gelijk al 3 waardevolle tips geef om direct mee aan de slag te gaan!