Het is mijn missie met Je team op orde om teamleiders en leidinggevenden in hun kracht te zetten! 25 jaar lang heb ik als leidinggevende gewerkt in de dienstverlening. Ik gaf leiding aan kleine en grote teams, soms aan één team en soms aan vier teams tegelijk.
Loyaliteit heb ik altijd belangrijk gevonden evenals een hoge mate van service aan de klant. Door de jaren heen heb ik ontdekt dat je pas tevreden klanten kunt maken wanneer je medewerkers tevreden zijn. Andersom zal niet gaan. Dus daar waar de druk te hoog is en je medewerkers ontevreden zijn, zul je geen resultaten gaan boeken. Ja misschien op korte termijn maar op de lange termijn zal het jou, je team en uiteindelijk de hele organisatie gaan opbreken.
Ik heb ontdekt dat medewerkers pas écht goed kunnen gedijen in een veilig klimaat. In een cultuur waar psychologische veiligheid heerst, zoals dat heet. En dat is geen quick fix om voor elkaar te krijgen maar jij hebt er als leidinggevende wel enorm veel invloed op. Jij kunt het klimaat hiervoor scheppen waarin dit kan ontstaan. En daar waar een veilig klimaat heerst, daar durven medewerkers zich uit te spreken en worden er besluiten genomen waar iedereen achter staat zodat je daadwerkelijk stappen maakt met elkaar en vooruitkomt.
De manier waarop de teamvergaderingen plaatsvinden, zijn hier cruciaal in. Dit hoor je waarschijnlijk liever niet, en dat snap ik heel goed. Het is misschien juist iets wat je er even doorheen ramt iedere week. En dat is nou juist het probleem. Alleen diegene die het hardst roept, komt aan het woord en juist de wat stillere medewerker die even wat meer tijd nodig heeft, krijgt geen kans om input te geven tijdens een overleg. Vanaf het moment dat ik dit ging inzien en leerde hoe je dit doet, kwam er een ongelooflijke flow op gang.
Het is echt mogelijk om samen besluiten te nemen zelfs als je anders over zaken denkt. Het belangrijkste is, is dat hier ruimte voor is en je dit uit kunt spreken. Juist deze momenten van samenzijn met je hele team, dragen bij aan de psychologische veiligheid. De methode die ik hiervoor gebruik werkt overal: op het werk, in de kerk en thuis;).
Dit, en de vaardigheid om op een goede manier feedback te kunnen geven aan elkaar, maakt dat je medewerkers zich gezien en gehoord voelen waardoor ze lekkerder in hun vel zitten en graag met je samenwerken. Juist, van werkdruk naar werkgeluk te gaan met elkaar! En pas dan kun je samen tevreden klanten maken en teamdoelen behalen.
Had ik dit maar eerder geweten! Dat had mij als leidinggevende zoveel leed bespaart. Vele jaren heb ik onder grote druk gewerkt en stress ervaren. Het werk was nooit af, teamdoelen werden niet behaald en medewerkers waren vaak ontevreden. Dat een sfeer van vertrouwen en een veilig klimaat dé sleutel waren naar succes, dat wist ik niet. Daarom heb ik er mijn missie van gemaakt om leiders in hun kracht te zetten, zodat zij wél over deze leiderschap skills beschikken waar ik lange tijd geen weet van had.